Блог ім. Sumerkalesa → 2 тижні по росії-прогулянка до дагестану (частина 2)

Вітаю всіх!

Вперше я розповіла про дорогу до дербента-треба довести історію до кінця і поділитися враженнями і про зворотний шлях.

Розповім про душевний дербент, спонтанний грізний, ще більш спонтанний ельбрус. Так взагалі вся дорога назад була спонтанною-нічого не планували, нічого не бронювали, але вийшло все на 5+

Буде ще коротенька 3 частина-просто через те, що все не влізло в обмеження 30 000 символів, а видаляти нічого не хочу.

Як завжди-ніяких технічних деталей, тільки шляхові замальовки двійки.ласкаво просимо під кат!

день 7. Дербент про дорогу до дербента і лунь розповіла в першій частині.отже, ми в дербенті. Живемо в типовому приватному секторі на півдні — замість кондиціонера вентилятор, холодильник на загальній кухні, якщо хтось відкриває кран, то насос починає пекельно верещати-зате закрита парковка, ростуть виноград, помідори і троянди, а ще є кішка і 3 маленьких кошеня.

Трохи прийшли в себе після спеки — і вирушили на прогулянку.фортеця просто фантастична! складно повірити, що в 6 столітті люди змогли побудувати таку величезну споруду.

Нарин-кала (так називається фортеця)-це частина величезної фортифікаційної системи, куди крім цитаделі входили міські стіни, морські укріплення і 40-кілометрова гірська стіна (даг-бари), спрямована в бік кавказького хребта. Оборонні споруди були зведені в самому вразливому місці-вузькій трикілометровій ділянці рівнини між горами і морем, звідки починався будь-який напад кочових племен з півночі.в інтернеті бачила негативні відгуки, що новодел, не відчувається історія і т. Д. Категорично не згодна – все прекрасно відчувається (особливо якщо періодично прилаштовуватися до груп і підслуховувати).

На території є маленьке місто майстрів (карбування монет, килими, срібло і т.п.), кілька кафе з гуманними цінами, антикварний магазин з балакучим господарем і, звичайно, приголомшливі види. Ми провели у фортеці близько 2 годин – і час пролетів непомітно.

Після фортеці ми вирушили в бік вулиці мамедбекова. Ця пішохідна вулиця була урочисто відкрита тільки в 2021 році-антиквар у фортеці сказав, що по ній обов’язково треба прогулятися ввечері.

Від фортеці вниз веде пішохідна стежка – не здумайте спускатися там, де їдуть машини — узбіччя немає, зате є крутий нахил і жорсткий трафік.

Вирішили по дорозі пройти через мечеть джума — найстарішу мечеть в росії, 1300 років. Тим більше що знаходиться вона в мальовничій частині міста — прекрасно збереженому старому мусульманському районі дербента.

Перед мечеттю рамка металошукача. Доброзичливі хлопці видали халат з капюшоном для мене, нові маски і побризкали антисептиком. У внутрішньому дворику стоїть сцена і багато плакатів про імама хусейна-як і по всьому кварталу. Виявилося, що зараз у шиїтів (а дербент — їх центр) жалобні дні, вони сумують за мучеником імаму хусейну.

Історична довідка: у 680 році в іракському місті кербелі сталася битва. Онук пророка мухаммада імам хусейн відмовився визнати язіда-другого арабського халіфа з династії омейядів. Імам і 71 його сподвижник, в числі яких було чимало його родичів, загинули в нерівному бою проти 30-тисячного війська язида. Імаму хусейну відрубали голову, а його братові аббасу – руки. З тих пір шиїти відзначають траур за мучениками.

Відчуття, що потрапив у минуле — тільки сучасні намети, в яких безкоштовно роздають їжу всім, хто проходить, повертають в сучасність.

Ми розмовляли з одним з місцевих. Як він сказав — кожен день він готує (не особисто, а закуповує продукти) 12 чанів плову по 40 кг.і так 10 днів. І він такий не один-кожна сім’я прагне віддати належне.

Ми не змогла дочекатися основних подій — занадто втомилися. Але у нас ще буде один вечір-треба буде повернутися сюди, щоб відчути, чому цій традиції вже 13 століть.

Після шиїтського кварталу пішли по вулиці мамедбекова-хороша! гідна європейської столиці. Сподобався скляний міст, під яким можна побачити мусульманський культовий комплекс 10 століття. Тут були виявлені кам’яні плити-стели з текстами арабською мовою, і комплекс, пов’язаний з системою водопостачання середньовічного міста. Сам комплекс включав в себе кам’яні жолоби для води і керамічні водоводи,, водовідстійники і резервуари для води.

Без екіпа гуляється прекрасно, але пора додому — знайшла місцевого гіда, який завтра повозить нас по околицях.можна було б і на гарчалці, звичайно, але не впевнені в дорогах + спека + хочеться трохи перепочити.

день 8. Дневка перша дагестан відомий своєю природою. І почали ми з»пустелі”.

Бархан сарикум є унікальною пам’яткою природи дагестану. Геологами він визнаний другим у світі за величиною. Крупніше нього-бархан під назвою “великий ерг” в пустелі сахара.

А в європі та азії немає рівного за величиною нашому сарикуму. Його довжина 12 км, максимальна ширина – 4 км, висота 252 м, але за даними вчених в результаті порушення екологічної рівноваги його висота стала менше на 20 м.він складний прекрасним дрібнозернистим піском.

Більш того-тут унікальний клімат. На цьому клаптику пустелі мешкають понад 350 видів рослин, майже 200 видів птахів, три десятки видів ссавців, два десятки — плазунів (у тому числі середземноморська черепаха — як її сюди занесло).

А ще саме тут закопували саїда з «біле сонце пустелі».

Пісочок дуже приємний-і в 10 ранку по ньому ще можна ходити босоніж без опіків )людей не особливо багато — не дарма я просила виїхати якомога раніше, туристичні автобуси сюди ще не дісталися.дорога цілком пристойна-неквапливо, але доїхали б на гарчалці. Але ось потім підніматися вгору по сходах в екіпі-це було б знущання. Можна було б, звичайно, взяти з собою одяг для переодягання, але кого ми обманюємо — так і полізли б в мотоджінсах)

У нас тільки 1 день на покатушки, тому само собою ми вирушили до перлини дагестану — на сулакскій каньйон. Це найглибший каньйон європи. Протяжність каньйону становить 53 кілометри, глибина досягає 1920 метрів. Це на 63 метри глибше великого каньйону в сша і на 620 метрів глибше каньйону річки тара.

Є оглядовий майданчик в селі дубки, куди веде хороша асфальтова дорога (і куди возять автобуси туристів), але ми ж не для того взяли тойоту прадо. Тому по гористим стежкам ми вирушили на іншу оглядову-дику, але зате безлюдну, де можна спокійно випити кави з прекрасним видом.

Було не дуже жарко, але блакитна вода вабила. Тому потім ми поїхали кататися на катері, щоб подивитися каньйон вже знизу. Думаю, багато хто дивився орел і решку, де ведучий неквапливо пливе на яхті. У нас було не так-маленький, але дуже швидкісний катерок, на якому водій виробляв такі трюки, що часом здавалося, що ось-ось перекинемося. Фото і відео немає, так як я заздалегідь прибрала телефон в сумку – а скільки телефонів на дні цього каньйону… А ще попила воду з річки сулак і героїчно набрала черпак з водоспаду, промокнувши до нитки )

Отримавши дозу адреналіну, вирішили підкріпитися. Їли тут же-місцеву форель. Шалено смачно – у нас форель зовсім інша чомусь.

Від річкового вокзалу вгору піднімалися на джипі-уазик все-таки звір-машина! цікаво, як часто їх лагодять з такими вибоїнами на дорогах…можна було б піднятися і пішки, але стало цікаво, чому так верещать люди в проїжджаючих повз машин-стало зрозуміло, я теж попискувала)

На зворотному шляху заїхали в главрибу — це великий комплекс, в який входять ресторани, готелі, зоопарк, атракціони і т. П. Є вже не хотілося, так що ми просто дивилися — вельми масштабно, дуже чисто і дорого.

Шкода, що тут темніє рано – більше нікуди не встигли. Зате утвердилися в думці, що сюди обов’язково треба приїхати ще — ось тільки не на гарчалці, а коли змінимо клас.

На зворотному шляху потрапили в пробку. Уявіть, по 1 смузі в кожну сторону. Плюс ще по 1 смузі – це узбіччя. І ще 2 ряди (а іноді і 3) їдуть поруч по полях. Я навіть заважала пріору-така прохідна, виявляється машина.

Ще по дорозі купили цікаву диню – вона зовні схожа на гарбуз. Дуже солодка, навіть занадто. І цікава структура-ніби цукрова вата. Вперше побачила таку диню. До речі, по поверненню в пітер ми виявили, що такі диньки вже і у нас продаються-добре, що не потягли з дагестану)

день 9. Дербент. Остання дневка

Останній день в дербенті – а у нас великі плани )почали ми з купання в 6 ранку – вже звикли вставати рано. 5 хвилин ходьби до пляжу – чи це не щастя?потім подрімали пару годин-і вирушили на ринок за хваленим урбечем.

Цитата з вікіпедії: густа тягуча масляниста маса, що отримується з розтертих підсмажених або просто висушених насінняЛьону, конопель, соняшнику, гарбуза, абрикосових кісточок або горіхів. У традиційній кухні народів дагестану використовується для приготування однойменного солодкого страви, як поживний засіб для підтримки сил, при лікуванні хвороб.

Ринки я не люблю: для мене взагалі будь-який похід в магазин-це стрес. Але тут мені навіть сподобалося-досить чисто, продавці привітні, але не накидаються на покупців, є всякі цікаві штуки, яких немає у нас. Ех, в такі моменти шкодую, що ми не на машині — точно забила б весь багажник.

Потім ми намагалися знайти традиційну кухню і несподівано це стало проблемою. Ті місця, які радили нам, мали відгуки в стилі»приголомшливі суші, дуже смачні піца і паста”. Хлопців, ми не для цього їхали в дагестан )

За порадою таксиста зайшли в ресторан шахристан — він виявився дуууже пафосним, а головне — всередині було накурено. Наступний ресторан виявився закритий на спец обслуговування, в їдальнях бургери, гуляш, плов. У підсумку знайшли все-таки заклад, де були хінкали (не плутайте з хінкалі) і диву з зеленню. Що можу сказати – на заправці було смачніше і приносили швидше. А ще мені дуже прикро за місцеву кухню-тут приголомшливі трав’яні чаї, а в меню улуни, жасминовий чай та інше привізне. Сподіваюся, що зі збільшенням туристичного потоку ситуація виправиться.

Скинувши покупки будинку і перечекавши спеку, ми вирушили на набережну, повз яку кожен раз проїжджали на таксі. Це дуже круте місце-доглянуте, акуратне, з безліччю квітів і всяких кафе. А внизу-чистий і порожній за південними мірками міський пляж, де я і скупалася )

Після набережної неквапливо пішли в бік центру. Натрапили на пам’ятник мотоциклісту-друже, що ти тут робиш, майже всі зустрічні мотоциклісти були з немісцевими номерами )

Пробираючись у бік головної мечеті, несподівано натрапили на дуже красивий парк імені стальського – з вогниками і худими котами. Добре, що я підготувалася-з собою у мене і сухий котячий корм, і павучі. Напевно, в старості я стану божевільною кошатніцей…

Потім ми вийшли на вулицю щасливих людей-пішохідну вуличку, схожу на арбат. Теж цікаве місце, яке зовсім не очікуєш побачити в дербенті )

Ну і нарешті ми знову вийшли до мечеті – ще й потрапили на проповідь. Як не дивно, мені не було страшно (поясню — після одного випадку в індії я не дуже добре реагую на масові скупчення людей біля релігійні місць) — хоча народ вже був заведений полум’яними (хоча і трохи істеричними на мій погляд) криками проповідника. А потім на вулиці я взагалі спокійно залишилася одна-боліли ноги, тому присіла на краю дороги, щоб послухати аудіо лекцію про історію імама хусейна, поки микита бродив десь.

Незважаючи на мій вигляд (коротке плаття, відкриті плечі) до мене ставилися дуже добре — давали ласощі, вели світські бесіди. Я навіть можу сказати, що мені було дуже комфортно і затишно — такого почуття не відчувала ні в одній мечеті. Може, в минулому житті я була шиїтом – і зараз опинилася серед своїх? хто знає …

Взагалі в дербенті мені сподобалося — і я з радістю повернуся сюди ще.

день 10. Дербент-нальчик. Пробіг 540 км

Пора прощатися з гостинним дагестаном і рухатися в бік будинку. Ми і так забралися дуже далеко від пітера, а часу впритул.вранці скупалися-обіцяли каспійському морю обов’язково повернутися. І, як завжди, о 6.30 сіли на занудьгував ричалку.

Їхали бадьоро-хотілося доїхати до п’ятигорська. Взагалі зворотна дорога очікувалася більш нудною-після ростова вже не залишилося трас, по яких ми б не проїжджали.

Блокпост між дагестаном і чечнею нас здивував — так, знову автоматники і їжаки, але немає такого, що зупиняють всі машини і реєструють взъезжающих. Щось я не розумію, напевно-чому між калмикією і дагестаном так все жорстко?

Друзі знають мою любов до кладовищ — так ось, тут вони дуже атмосферні. Немає хрестів, немає фотографій – тільки безліч високих стовпів (іноді з півмісяцем) в красивому місці.

У чечні нас продовжували вітати водії-сигналили, махали руками) ще на кожному кроці плакати ахмата кадирова – через кілька днів відзначатимуть 70 років з дня його народження. До свого сорому, я мало що пам’ятаю про чеченські війни — так що микита просвіщав мене. Особливо мене потряс той факт, що був період, коли мирні жителі залишилися практично без захисту, на розтерзання бойовикам. Тоді ми ще не знали про події в афганістані…

Ми майже проїхали повз грозного (адже сьогодні планувався великий перегін), але потім у справу вступила наша улюблена приказка «коли ми ще тут будемо» — і ми рішуче звернули в бік міста.

У грозному ми відразу попрямували до мечеті серце чечні — дуже масштабно і красиво. Мене відразу одягли і відправили на другий поверх — в жіночий куточок. А микита зміг повноцінно озирнутися. Витончено, красиво, грандіозно-але я взагалі нічого не відчула, хоча в релігійних спорудах мене часом накриває. Можливо, справа в тому, що мечеть зовсім нова і ще не встигла просочитися людськими емоціями.

Зазначу, що тільки в дагестані і чечні ми спокійно залишали шолома на мотоциклі без страху, що їх потягнуть. Ось чому так, чому в середній смузі не можна так? та тут навіть сувенірний кіоск без продавця – є коробка для грошей, є номер карти для онлайн-перекладу і багато сувенірів. Не можу уявити собі таке в пітері – а шкода…

Ми не снідали толком, тому я вирішила нагодувати микиту справжніми осетинськими пирогами — в травні я одна їздила в осетію і виношувала тоді плани, як протягнути на літак перемоги пиріг, але вирішила, що це вже буде не те. І ось ми в ірон к’абіц-це звичайне кафе в стороні від туристичних маршрутів, але тут приголомшливі пироги. І черга на вхід тому доказ-добре, що чекали недовго. Взяли м’ясний і сирний — м’ясний насилу подужали на місці, а половину сирного забрали з собою.

У владикавказі вперше за тиждень вирішили подивитися погоду. Нас чекав неприємний сюрприз – над п’ятигорськом кружляла хмара. І йти до вечора не збиралася-доведеться ночувати в нальчику, там дощ тільки о 9 вечора. Я, до речі, вже звикла до формату “бронюємо житло максимум за добу” – є своя принадність у спонтанності.

На пів шляху ми стали підозрювати щось недобре – ми явно їхали в бік свинцевих хмар. Залишалося сподіватися, що вони пройдуть стороною. На жаль, надія не виправдалася-і за 50 км до нальчика нас накрило дощем. Чертихаясь, ми наділи дощовики і поповзли до раптово дуже бажаного ночівлі.

Вирішили не йти на вечірню прогулянку — сіро, мокро, холодно. Так-так, 25 градусів для нас вже холодно-швидко ж ми звикли до спеки) так що вирішили лягти спати раніше, а завтра зробити ривок до ростова, по дорозі заскочивши в п’ятигорськ. О, як ми помилялися …

Пробіг 320 км.

Вранці в гарну погоду нальчик здався нам милим містечком-добре, що ввечері не пішли гуляти і не зіпсували враження.

Виїхавши з міста, ми побачили гори — вчора вони були заховані за дощем. Ех, в дагестані все-таки мені не вистачило гір, каньйон був прекрасний, але не те… Гаразд, гори захопимо ще в п’ятигорську, хоча і без снігових шапок.

І ось їдемо ми — і бачимо раптом поворот на ельбрус. Всього 100 км! складний вибір – з одного боку “коли ми ще тут будемо”, з іншого — до будинку ще дуже далеко. Зробивши пару кіл по кільцю ми вирішили-ельбрусу бути! 3 години на дорогу, 1 година в селі з однойменною назвою з на сніданок з гарними краєвидами — можемо собі дозволити. Хто бував тут зараз, напевно, посміхнеться-наївні! але все по порядку.

Як ми собі уявляли це після австрії — приїжджаємо в село ельбрус, сідаємо в кафе з видом на гори, снідаємо, фотографуємося і їдемо. Про те, як все було по факту — розповім нижче.

До села ельбрус 120 км. При цікавій дорозі не помічаєш втоми-тому ми сподівалися доїхати за 1.5 години без зупинок на розім’ятися. Дорога і правда цікава-повороти, так улюблені мотоциклістами, рівне покриття, мало машин (о 7 ранку — ще б пак). А ще ми замерзли — забули вже, як це )

Зупинок на розім’ятися не було — зате було дуже багато зупинок на фотографії. Ми ж рівнинні люди, для нас будь-який пагорб-диво!

І ось ми приїхали в село ельбрус. Видів немає, і інфраструктури немає — щось не те. Вирішили поїхати далі-поки не закінчиться асфальт. Тим більше, що далеко попереду ми бачимо підйомники на гори.

Доїхали до села терскол-ось тут вся двіжуха! купа магазинів, прокатів обладнання, готелів, людей з величезними рюкзаками-круто!побачили покажчик “канатна дорога” і кинулися туди, залишивши шолома на гарчалці-поруч було дуже багато мотоциклів з шоломами, так що вирішили, що тут спокійно.

Біля входу на канатку було дуже багато народу – і всі екіпіровані, з речами. Блін, у нас же часу в обріз, а тут чергу-але вирішили почекати.

Потім вже ми дізналися, що тут дві канатні дороги — стара і нова. Стара-кабіна схоже на трамвай, їхати стоячи, дешево, уподобана тру-туристами, такЯк влазять рюкзаки. Нова-кабінки на 8 осіб, дорожче, черги менше, так як кабінок не 2 (як на старій), а набагато більше. Куди ми прийшли? звичайно, до старої!

Хвилин 40 очікування в натовпі альпіністів – і ось ми в кабіні. Неквапливо забралися на станцію кругозір (висота 3000), а потім пересіли в іншу кабіну до станції мир (висота 3500). Краса невимовна! але можна ж ще вище-на крісельній канатній дорозі до найвищої станції гарабаші (3800 метрів).

Ця остання канатка-дуже страшна! залізні крісла, які толком не закриваються-але це того варте!після крісельної канатки на ельбрусі я ніколи не буду боятися жодної канатної дороги) за 15 хвилин проходиш всі стадії — від жаху (всіма кінцівками чіпляєшся за поручні) до прийняття (крутишся, дивишся по сторонах, спокійно дістаєш телефон з кишені).

І ось вона-станція гарабаші! здається, що ти знаходишся десь на вершині світу. Вид такий, що дихання перехоплює! на подив, у мене не було ніяких неприємних відчуттів від висоти — я як зазвичай носилася по місцевості ) а ось микиті трохи поплохело, тому не стали особливо затримуватися на висоті.

Поруч зі станцією притулок бочки, в яких туристи проходять адаптацію перед сходженням. А далі-ельбрус. Який же він величезний! шкода, що вершини були приховані хмарами, але все одно відчувалася його міць. Неначе велетень дивися поблажливо на мурашок, що копошаться біля його ніг.

Ми вже давно перестали стежити за часом, так як прийшло усвідомлення, що цей годинник буде одним з найсильніших вражень за всю поїздку. Але ж коли в калмикії ми зустріли хлопців на мотоциклі, які після дагестану збиралися на ельбрус, ми подумали — круто, шкода, що нашому ричалке не під силу пробратися туди. І ось ми тут-не можу словами передати емоції, які накривали нас. Просто бажаю кожному побувати тут.

Дуже не хотілося залишати це чарівне місце-тому на станції мир ми вирішили затриматися і поснідати — коли ще ми знайдемо кафе з такими видами, я навіть глінтвейн взяла) саме кафе теж цікаве — воно все обвішане купюрами, на яких люди з усіх кінців світу залишали свої привіти, дуже цікаво.

Добре тут, але пора рухатися далі.сумарно на гак до найвищої гори європи ми витратили 8 годин — і воно того варте. Але втомилися як собаки-і фізично, і емоційно. Так що ночувати вирішили в п’ятигорську (де ще вчора мали бути).

Перед заселенням прокотилися по місту-як вони їздять!!! може, це ми занадто звикли до дагестанської манері, але при обмеженні 40 км по місту тут їздять зі швидкістю 20 км/год з неквапливим рушанням — це абзац.

Заїхали на гору машук, прогулялися по променаду, погладили ніс остапу бендеру, подивилися на знаменитий провал, помилувалися містом з висоти — такий малоповерховий, але величезний!

На зворотному шляху подивилися на красиві вулички, але повільні водії занадто виводили з себе. А ще вельми хаотичні знаки – як вам проїжджа частина між трамвайних колій?)

Загалом, в п’ятигорськ можна ще раз, але краще не за кермом. А, може, весь запас емоцій ми виплеснули на ельбрусі і зараз не залишилося сил-фізичних і моральних.

день 12. П’ятигорськ-каменськ-шахтинський. Пробіг 700 км

Через ельбрусу вчора ми скоротили відстань до будинку менше ніж на 100 км.а планували мінімум 400 — дорога додому буде ще більш жорсткою…

Програма мінімум — дістатися до ростова. Програма максимум-валити поки не стемніє і поки будуть сили.

Соняшники на півдні вже не такі життєрадісно-жовті як на початку нашої подорожі-прямо як ми )

Побудували маршрут таким чином, щоб якомога пізніше виїхати на ненависну м-4. Якість другорядних доріг в черговий раз порадувало – а головне є на що подивитися, нехай це і всього лише села, але хоч якесь розмаїття.

Обідали динею десь в краснодарському краї-12 рублів за кіло, кайф! прямо поруч з ” козаками»)

Близько ростова ми були вже в 13-му році раннього виїзду. Тому прорвавшись через пробки на об’їзній, ми поїхали далі-на жаль, вже по м-4.

За що я не люблю цю трасу — шалений рух, вибоїста права смуга (куди доводиться зрушуватися, поступаючись дорогою), дуже голосно, а головне — в низинних місцях просто нічим дихати від вихлопних газів. Від усього перерахованого вище втомлюєшся набагато швидше, ніж від другорядних. Тому вирішили за старою традицією заночувати в каменськ-шахтинському-подивимося в черговий раз, як змінився наш улюблений парк лода)

За 50 км до точки призначення микита зізнався, що погано себе почуває — тепер я не просто сиділа баластом, а уважно моніторила дорожню ситуацію, раптом автопілот пілота дасть збій.

Доїхали до нашого будинку на сьогодні. Зазвичай я несу два шолома і який-небудь легкий пакет, а тут микита дав мені більш важку сумку — я напружилася ще сильніше, значить справа взагалі погано.

Після заселення швидко збігала в аптеку і в магазин. У микити 38,5 і кашель-чую, після нашого від’їзду кімнату спалять —

Поки микита спав, я зганяла в парк лода одна-красиво! мені здається, що з’явилося більше дерев’яних фігур і кафе. А ще в центрі встановили світло-музичний фонтан. Хотіла дочекатися шоу, але через короночки його заборонили. У кафе однієї було сумно йти та й хвилювалася я, як там мій хворий.

Настрій тривожний – до будинку дуже далеко, а ми і так вибилися з графіка. Прокручую варіанти, де залишити ричалку і як добиратися на літаку. А якщо ковид? нас же запруть незрозуміло на скільки … Загалом, думи тяжкі були.

Я дуже хотіла зробити 2 поста (туди і назад), але щось я розписалася і вийшла за ліміт в 30 000 символів.тому, як писала на самому початку, доведеться зробити 3 частина.але текст вже готовий, так що обіцяю не затягувати.

Спасибі тим, хто прочитав!

Попередня статтяВідеоогляд volkswagen golf plus-компактвен за 650 000 рублів. Чи варто купувати?
Наступна статтяБаварці відправлять електричний bmw i3 у відставку: що запропонують натомість?